Groeitip 17

Blogs en social media zijn de eerste taken die je laat vallen als het druk wordt. Want als er écht werk, met échte klanten komt, dan gaat dat natuurlijk voor. Tenminste, zo gaat het bij nogal wat bedrijven in praktijk. Op zich een logische gedachte. Maar hoe gaat het verder met je bedrijf (en dús je omzet) als er onverhoopt een aantal klanten afhaakt? Grote klanten die substantieel zijn voor het behalen van je omzet? Je wist in je achterhoofd wel dat onderhouden van je netwerk belangrijk was. Zeker als er onvoldoende spreiding in je portefeuille is, waardoor je afhankelijk bent geworden van een aantal grote klanten. Je weet wel, het principe van de 20/80-regel. Wat wil je dan doen? Als een rázende communiceren en roepen hoe goed je product of dienst is. Niet echt respectvol voor je doelgroep wat mij betreft, want: - Je doel is niet waarde toevoegen maar snel nieuwe omzet scoren - Je netwerk heb je al die tijd verwaarloosd toen je wél genoeg werk had Voor mij geldt, net zoals voor velen nu, dat mijn bedrijf vol opdrachten zit. Tóch steek ik elke dag tijd in nadenken over oplossingen voor mijn contacten. In mijn geval gaat dat vooral over goede teksten en dito interviews. Zó wil ik als mens met anderen omgaan. Hoe pak jij dit aan binnen je onderneming?