Groeitip 13

Regelmatig spreek ik ondernemers die met de handen in het haar zitten omdat ze onvoldoende aanwas van nieuwe klanten hebben. Het zijn vaak specialisten die bijzonder goed zijn in hun vak, maar niet per se aandacht besteden aan hun zichtbaarheid online. 

Wat ik merk is dat mensen soms op zoek lijken naar snelle oplossingen om met online communicatie een klantenbestand op te bouwen. Natuurlijk zijn er volop mogelijkheden in de keuze van je kanalen (daar waar je klanten zijn), hetgeen wat je deelt enz. Maar dit leidt niet direct tot overstromende inboxen vol offerte-aanvragen. Mijn ervaring is dat met name e-mailmarketing richting je klanten, waarbij je voor écht goede, relevante inhoud gaat, het meeste leads oplevert. Maar ja, dan moet je wel ‘even’ die e-mailadressen bij elkaar sprokkelen. En dan niet random, maar van mensen die ook daadwerkelijk een boodschap hebben aan jouw bedrijfsverhaal.

De moraal: je expertstatus claimen, meer klanten krijgen en bestaande relaties verdiepen kan zeker. Maar realiseer je wel dat quick fixes in dit kader niet bestaan. Tijd, energie en toewijding, dáár gaat het om. En als dat niet je hoofdtaak is, besteed je het misschien beter uit zodat jij tijd hebt om je vak uit te oefenen.