Groeitip 10

Zoals met veel waardevolle dingen in het leven draait het er niet zozeer om wat jij vindt, maar meer om wat de ander wil. Het gaat er, in dit geval, vooral om wat je (potentiële) klanten nodig hebben. En waar ze zich bevinden. Behoren advocaten of accountants van 40+ tot je doelgroep? Dan is LinkedIn wellicht een geschikter medium dan het afkalvende Twitter. En richt je je vooral op jonge vrouwen die onzeker zijn over het moederschap nu ze zelf een kleine hebben? Dan focus je misschien beter op Facebook en Instagram.

Ik realiseer me dat dit nogal ‘etiket-plakkerig’ overkomt. Want die ambitieuze advocate geniet in haar (spaarzame) vrije tijd misschien wel van yoga-lessen en neemt enthousiast deel aan een besloten Facebookgroep hieromtrent. En de jonge moeder kan… nou ja, vul maar in.

Waar het om gaat is dat je nadenkt over je social media-strategie: waar bereik je je klanten, met welke informatie help je ze écht en hoe vaak benader je ze. En onthoud dat ook hier geldt: focus beter op één kanaal dat je goed onderhoudt, dan dat je op vijf kanalen zo’n beetje half aanwezig bent en pas na een week op een bericht (lees: lead, dus verkoopkans) reageert…