Taaltip 1: tekstschrijver Oss deelt gratis taaltip

Ik kijk echt niet op een taalfout meer of minder in de teksten die mijn klanten bij me aanleveren. Daar huren ze Moonen Media juist voor in. Want één ding weet ik zeker: als je professionele teksten laat schrijven, door een ervaren tekstschrijver, dan kom je een stuk beter over bij je doelgroep. En niet alleen omdat je tekst klopt qua grammatica, schrijfstijl, interpunctie, woordgebruik, zinsconstructies, verhaalopbouw, spelling en meer van dat soort taalzaken. Ook het helder kunnen formuleren van je boodschap is een vak apart. Dat vinden veel ondernemers, ook zeer succesvolle, soms bijzonder lastig. Ze wéten wel wat ze vertellen willen maar het lukt ze niet om hun verhaal goed op papier te krijgen.

Ghostwriter managementboek

We, mijn team en ik, merken dat ook in de praktijk als we ondernemers of andere schrijvers in spé helpen met hun boek. Klanten schakelen ons regelmatig in voor ghostwriting, schrijfcoaching of eindredactie van hun manuscript. Vaak is het een lang gekoesterde wens om eindelijk dat felbegeerde boek te schrijven. Soms dienst het als uitlaatklep rondom persoonlijke ontwikkeling, maar vaker legt het een bepaalde methode, goed onderbouwd principe of een zeker gedachtegoed uit dat anderen weer verder helpt. Zelf heb ik vanuit mijn rol als ghostwriter, redacteur of schrijfcoach van managementboeken al veel mooie schrijfprojecten mogen begeleiden.

Ik merk elke keer weer dat er veel verschil zit tussen de manier waarop mensen práten over hun vak en er vervolgens over schrijven. Vaak vallen de aangeleverde conceptteksten minder goed uit dan het verhaal dat ze eerder vol passie met me deelden. Wanneer je van jezelf weet dat goed schrijven van teksten, of digitale content, niet je ding is, dan schakel je als vanzelf een goede copywriter of ghostwriter in. Maar wanneer je ‘best aardig’ schrijven kunt, dan kom je misschien in de verleiding om het zelf te doen.

Geen goed plan, want:

  • Professionele teksten schrijven is een vak apart. Hoe eenvoudiger de tekst oogt, hoe beter deze vaak is. Je merkt als lezer meteen of je een helder verhaal leest, of dat je te maken hebt met een ondoordringbare lap tekst waarbij je aandacht steeds afgeleid is.
  • Dat kan natuurlijk aan het onderwerp liggen, maar vaker heeft het te maken met de manier waarop het geschreven is. Mensen die niet dagelijks met tekstontwerp bezig zijn, hebben vaak de neiging om nogal passief te schrijven. Denk dan aan woorden als zouden, kunnen, willen, hebben en meer van dat soort.
  • Het haalt de snelheid uit de tekst waardoor je lezer afhaakt. Ook verkeerd gebruik van interpunctie, kromme zinnen of ouderwetse woorden komen vaak voor. Let er maar eens op: de meeste mensen hebben een voorkeur voor een bepaald woord. Ik heb dat met het woord ‘immers’. En dan zijn er uiteraard altijd nog de tenenkrommende containerbegrippen als ‘ontzorgen’, ‘transparante communicatie’, ‘korte lijnen’, ‘de klant centraal’ en meer van dat soort jargon. Een frisse blik van iemand buiten je bedrijf kan wonderen doen voor de manier waarop je je presenteert naar je klanten en prospects.

 

 

  • Je doelgroep ziet direct of content op een website door een professionele copywriter is ontworpen of door iemand die ‘wel aardig schrijven kan’. Naast het inhoudelijke stuk, is een goede webtekst, die vanzelfsprekend speciaal voor online gebruik ontworpen is, geoptimaliseerd voor Google. Dat bereik je door SEO toe te passen: zoekmachineoptimalisatie. Zo is de page title (de tekst die je in de browser ziet) belangrijk. Maar ook de meta description (de samenvatting die je in Google ziet wanneer je pagina naar boven komt in de zoekresultaten). Daarnaast is het ook handig om je afbeeldingen van een passende naam te voorzien. Hoe logischer je content is opgebouwd, hoe logischer Google (of een andere zoekmachine) het vindt om je website hoger te laten ranken.
  • En dat is wat je wilt, want na de eerste pagina neemt je kans op succes drastisch af. Ga maar na: hoe vaak kijk jij verder dan de eerste pagina met zoekresultaten die aan je getoond wordt?
  • Niet zo vaak waarschijnlijk. Zelf kijk ik, op de eerste pagina, het liefst direct onder de advertenties, want daar worden de organische zoekresultaten weergegeven. Persoonlijk vind ik deze interessanter dan de gesponsorde versies. Want blijkbaar doen de bedrijven die zonder Google Ads werken iets authentiek goed in hun content, omdat ze zonder te betalen tóch goed vindbaar zijn. Wanneer ik bijvoorbeeld naar Moonen Media kijk, mijn eigen bedrijf, dan valt op dat de long tail zoekterm ‘ghostwriter managementboek’ al langere tijd heel goed scoort. En dat zonder te adverteren. Het heeft met het combineren van de juiste content te maken. Afbeeldingen met de juiste naam, video’s, genoeg tekst, woorden die relevant zijn voor mijn doelgroep. Het helpt allemaal mee.
  • Maar waar het precies in zit? Tot in detail weet ik het niet eerlijk gezegd. Het steeds veranderende algoritme van Google blijft toch uiteindelijk een soort black box: je stopt er wat in, met de kennis van nu, en hoopt dat het je verder gaat helpen. Persoonlijk geloof ik dat goede content het altijd blijft winnen van content die puur voor commercieel gewin of zoekmachineoptimalisatie geschreven is. Bijna blind varen op je flinke mediabudget maakt je ook minder creatief. Want hoe zorg je ervoor dat je zichtbaar blijft online als je advertentiebudget opdroogt? Bijvoorbeeld als gevolg van de coronacrisis?
  • Wanneer je zelf voor je geschreven content zorgt, dan ben je niet meer met je eigenlijke vak bezig. Los van het gegeven dat de kwaliteit van je teksten minder zal zijn, houd je ook minder tijd over voor je core business. En dat is toch je passie, en dús hetgeen waar je goed in bent.
  • Lukt het je, budgettechnisch, echt niet om een goede SEO-copywriter of ghostwriter in te zetten, kijk dan welk bedrag je wel vrij kunt maken. Een goed marketingbureau zal samen met je onderzoeken hoe jij je (desnoods eenmalige) budget zo goed mogelijk in kunt zetten om je website een boost te geven.
  • Het kan, afhankelijk van je doel, bijvoorbeeld slim zijn om een inhoudelijk sterk whitepaper te schrijven. Dit kun je vervolgens zelf opknippen in kortere delen, zodat het losse blogs worden. Zoek er een (eventueel gratis) foto bij, vraag je tekstschrijver om een aantal sociale media deelteksten (mét hashtags) voor je te schrijven en klaar ben je.
  • Je webspecialist kan dit whitepaper vervolgens zo goed mogelijk inzetten op je website, bijvoorbeeld door er een downloadbaar document op een speciale landingspagina van te maken. Na het achterlaten van een e-mailadres kunnen mensen de voor hen waardevolle informatie dan lezen. Als je een beetje creatief bent, dan kun je eenmalig goed ontworpen content op meerdere manieren gebruiken om je prospects en klanten van je expertstatus te overtuigen.

 

Blijf bij de kern: besteed uit wat daar niet bij hoort

  • Eén van de zaken die ik zelf veel te lang heb uitgesteld is het uitbesteden van datgene dat niet tot je kernactiviteiten hoort, in mijn geval gaat die core business vooral over marketing, anderen laten groeien en het schrijven van teksten. Alles zelf willen doen is één van de grootste valkuilen voor ondernemers.
  • Dat komt, in mijn beleving, onder meer omdat ondernemers vaak creatieve, gedreven mensen zijn die nu eenmaal veel kunnen. Bovendien zijn ze niet al te bang om fouten te maken en beschikken ze doorgaans over een flinke dosis lef. Allemaal mooi natuurlijk, maar als dat ertoe leidt dat je de factor tijd (samen met middelen en mensen de schaarste assets van je bedrijf) niet effectief inzet, dan gaat je bedrijf niet groeien.

 

 

 

Neem contact op

Ik heb er zelf een behoorlijk lange tijd over gedaan om te ontdekken welke kant ik op wilde met mijn bedrijf. De groei die, als gevolg van de stappen die ik zette, ontstond maakte me wat angstig, omdat ik de kern van dát wat ik wilde doen nog niet gevonden had.

Wil je meer weten over het laten schrijven van goede teksten, de zinvolle manier waarop je je bedrijf online zichtbaar kunt maken? Of ben je al tijden bezig met je eigen boek maar komt het niet echt van de grond? Bel, app of mail ons dan even. Of vul het contactformulier in. Laat ons het verhaal in je hoofd de papieren plek krijgen die het verdient. Dan kun jij verder met hetgeen waar je écht gelukkig van wordt. En, heel belangrijk, leg de lat niet te hoog. Want perfect wordt het immers nooit. Zo vind je ongetwijfeld wel ergens een oneffenheid in deze tekst. Wordt mijn verhaal er minder waar door? Ik denk het niet, het gaat om de kern, om de richting waar je heen wilt. En als je dat eenmaal beseft heb je goud in handen.