Zó komt je artikel in een magazine: 3 praktische tips voor bedrijven

Ik krijg ze steeds meer: aanvragen voor het schrijven van een artikel in een vakblad of magazine. Logisch: vakbladen zijn blij met goede content en jij laat, als bedrijf of ondernemer, je specialisme zien. En het laten zien van dat specialisme is belangrijk, bijvoorbeeld om je expertstatus in de markt te claimen. Ook nu, misschien wel juist nu, is het belangrijk om je verhaal te blijven vertellen. Want er komt een tijd ná corona. En dan wil je voorbereid zijn en terug kunnen vallen op de band met je doelgroep waar je al die tijd aan bent blijven bouwen. Onder meer door kwaliteitsverhalen te vertellen die voor jouw relaties relevant zijn: verhalen die niet commercieel zijn, maar vooral waarde toevoegen.

Blijf authentiek

Speel in je tekst voor het magazine in op de twijfels, onzekerheden, uitdagingen, vraagstukken en andere onderwerpen die je klanten dagelijks bezighouden. Of waar ze ’s nachts van wakker liggen misschien. Blijf ver weg van praten over je aanbod. Je lezer wil namelijk helemaal niet weten wat je verkoopt en hoe je dat doet.

Begrijp je lezer

Een lezer wil vooral dat je hem begrijpt en zijn probleem oplost. Wanneer je op deze manier met je potentiële klanten communiceert dan leidt dat niet diréct tot verkoop. Maar het gaat je op de langere termijn absoluut groei opleveren. Want wanneer je potentiële klant eenmaal toe is aan de aanschaf van een product of dienst, dan denkt hij aan jouw bedrijf omdat je je al die tijd als betrouwbare kennispartner hebt opgesteld. Ik geloof dat groei daar uiteindelijk om draait: om duurzaam samenwerken, ook in tijden dat het even minder gaat.

Vakbladen willen geen commercie

Bovendien zijn gerenommeerde vakbladen wars van commercie. Ze willen juist mooie, oorspronkelijke verhalen delen met hun lezers. Wanneer een blad eenmaal bekend staat als glossy reclame-magazine, dan is dat geen goede ontwikkeling. Houd er in het artikel dat je instuurt dus rekening mee dat je gaat voor inhoud, en niet voor slinkse commerciële acties die uiteindelijk toch niet door de redactie worden geaccepteerd in een tekst. Een goede copywriter helpt je bij het samenstellen van een goede tekst die laat zien waar je voor staat.  

3 praktische tips

1. Kies het juiste blad 

Denk na over de vakbladen en magazines in jouw branche. Wat lezen je prospects en klanten? Wat lees jezelf? Nagenoeg elke branche heeft wel één of meerdere bladen, in print of online, die je 'moet' volgen om op de hoogte te blijven van wat er speelt in de markt. Dáár bevinden zich dus de mensen die interesse in je verhaal hebben. 

2. Leg slim contact

Oké, je weet nu in welk blad je graag wil publiceren. Maar je bent vast niet de enige. Hoe zorg je er nu voor dat de redactie jouw stuk kiest? Dat begint al met een goede samenvatting van hetgeen je wilt schrijven. Waar gaat je artikel over? Wat is je kernboodschap? En waarom is dat interessant voor de lezers van het blad? Ga in gedachten op de stoel van de eindredacteur zitten: voor welk thema zou je zelf kiezen? Ook bij de eerste e-mail die je verstuurt naar een redactie, kan een tekstschrijver, die als onzichtbare ghostwriter functioneert, bijzonder handig zijn. Vakbladen, kranten en magazines, ontvangen nogal wat aanvragen om te publiceren, en je krijgt slechts enkele seconden om, in eerste instantie vaak virtueel, te overtuigen. Iets heel simpels, waar weinig gebruik van wordt gemaakt: kies een prikkelende onderwerpregel in je e-mail. Dat triggert het redactielid om in elk geval even de mail te openen. 

3. Gebruik de content meerdere malen

Een artikel dat in geprinte vorm verschijnt, kent altijd een digitaal opgemaakte basisversie. Ik merk dat lang niet alle bedrijven erover nadenken om dit bestand even op te vragen bij de redactie. Terwijl het fantastische content is om te delen met je doelgroep. Je kunt het zelfs meerdere malen delen, bijvoorbeeld door je boodschap op te knippen in verschillende korte blogs. Plaats er telkens een ander beeld boven en je kunt weer even vooruit met je online zichbaarheid. Een goede blogger kan je praktisch en snel helpen om van één langer artikel, meerdere zakelijke blogs te maken die je kunt delen op de sociale media en natuurlijk je website.

Zelf doen? Welnéé!

Het schrijven van een artikel in een vakblad is niet iets dat je er zomaar even bijdoet. Als je eenmaal de kans krijgt om te publiceren, pak het dan ook goed aan. Bijvoorbeeld door het inschakelen van een goede interviewer/ghostwriter, die in staat is om je verhaal zó op te tekenen dat je er volledig achterstaat. Niemand hoeft te weten dat je het niet zelf geschreven hebt. Wij helpen je daar graag bij. Neem contact met ons op via 06 520 711 71, stuur een e-mail naar info@moonenmedia.nl of laat je verzoek even achter via ons contactformulier.