December 2019

Hoe zichtbaar ben jij geweest in 2019? 🎄

Een praktisch (en dus snel te lezen) bericht dit keer, want je hebt het vast razend druk in de laatste weken van dit jaar. Sta in je voorbereiding op 2020 ook even stil bij je zichtbaarheid, zowel online als fysiek. Wat heb je daar dit jaar aan gedaan? En hoe is je dat bevallen? Heeft het je voldoende opgeleverd, niet alleen in nieuwe klanten, maar ook in het bouwen aan de relatie met je bestaande klanten? Of had je wellicht niet méér tijd en energie willen besteden hieraan, maar wél het resultaat willen zien? Dan ben je zoals zoveel ondernemers. Druk met je core business. En zo hóórt het ook.

Social media? Zonde van je tijd!
Wanneer je druk bent en je mensen hun handen vol aan opdrachten hebben, dan ben je misschien geneigd om online wat minder aanwezig te zijn. Waarom zou je ook, werk genoeg toch?  Ik merk dat zelf ook. Want waarom niet-facturabele uren maken, terwijl er een berg fantastisch leuk werk op je wacht? Toch schuilt daar een gevaar in, omdat je straks misschien vergeten bent als je op een later moment wél de banden met je doelgroep aan wil halen. En, los daarvan, wanneer je vanuit een visie onderneemt, dan kún je niet anders dan je verhaal delen. Dat móét eruit. En dat verhaal heeft niets met omzet te maken, maar des te meer met het waaróm achter je onderneming.

Zet je klant op een voetstuk (maar dan écht)
Kijk, ik ga niet zeggen dat het slim is om een externe copywriter in te huren. Want misschien heb je die zelf wel in huis. Of ben je goed in het maken van spontane foto’s of vlogs. Allemaal prima, zolang je maar relevante info met je doelgroep deelt. En dan liefst ook nog op de virtuele plek waar zij aanwezig zijn. Succesvol zichtbaar zijn gaat vooral over niet willen verkopen in je communicatie, maar over je verdiepen in dat waar je je potentiële klanten mee helpen kan. Nog altijd zie ik online soms geblaat en reclameachtige oppervlakkigheid voorbij komen. En dat doet weinig recht aan de uitstraling die je als bedrijf wilt hebben. En bovendien is het ook niet echt respectvol naar  klanten toe, omdat je ze, door op die manier te communiceren, feitelijk onderschat. Tenzij je AliExpress of Action heet. Dan wil je niet per se een relatie met je klanten opbouwen, maar vooral een hoge omzetsnelheid in je magazijn behalen.

Dus, lang verhaal kort, zorg dat je op ieders netvlies blijft en vertel een goed, consistent en vooral eerlijk verhaal. Dan wordt 2020 een jaar om van te houden. Alvast hele fijne dagen en veel succes met de laatste loodjes.

Hartelijke groet,
Susan Moonen

PS Moonen Media is gesloten van 23 december tot 6 januari.
Voor dringende zaken: stuur een appje naar 06 520 711 71.