De visie van een nuchtere Brabander op hedendaagse marketing

Als je sommige berichten mag geloven dan is je bedrijf snel laten groeien vooral een kwestie van slimme SEO-tools, een krachtige website, instellen van Google Ads en het monitoren van je Analytics. En natuurlijk, dat werkt allemaal mee. Sterker nog, ik ben de eerste die roept dat je innovaties en technologieën moet omarmen en voor jou en je klanten moet laten werken. Ook in onze wereld, die van geschreven content, wil je meten wat je online teksten nu eigenlijk doen. Maar dat werkt alleen als je met de juiste boodschap, op het juiste moment, bij de juiste doelgroep je verhaal vertelt. En dat succes (of het uitblijven daarvan) meet en test je uiteraard.

 

Persoonlijke aandacht wint, áltijd.

Toch blijft het wat mij betreft onverminderd draaien om échte aandacht. Aandacht voor de uitdagingen van de potentiële klant. Aandacht voor de toegevoegde waarde die jij als organisatie kunt leveren. En aandacht voor wederzijds investeren in bouwen aan een langdurige relatie. Want hoe je het ook wendt op keert: als het in de markt zetten van je product of dienst een soort doordachte marketingtruc vol technische snufjes en sturende psychologie wordt, dan slaan we de plank wat mij betreft mis. Ik geloof in de kracht van persoonlijk, van het gesprek aangaan. Het gesprek áchter het gesprek zelfs. Wat drijft een ondernemer of manager binnen een bedrijf? Welke KPI’s zijn er vastgesteld en wanneer is een marketingcampagne eigenlijk geslaagd? Bij 100 nieuwe leads? Of 50 klantgesprekken? Bij 60 afgenomen diensten?

 

Ga het gesprek aan, voeg waarde toe.

Wanneer je als ondernemer op die manier het gesprek aangaat met je klanten en je uitwerking daar vervolgens tot in detail op baseert, dan lever je toegevoegde waarde. En ik denk dat die persoonlijke advieskracht en de respectvolle band die je daarmee op kunt bouwen zeer, zeer waardevol is anno nu. Juist omdat we met elkaar zo razendsnel vooruit gaan dankzij technologische ontwikkelingen als AI, blockchain, RPA en meer.

'Onderscheid je van de massa: wees relevant in wat je zegt en doet en los gewóón de problemen van jouw klanten op.'

 

Versla concurrentie met ware kwaliteit

En hoe zit het dan met concurrentie? Want die ligt onverminderd op de loer: klaar om toe te slaan als jij ook maar even verslapt. Ook in onze branche is veel concurrentie. Dat maakt het nog eens éxtra van belang om diepgaand onderscheidend te zijn in je aanpak: sterke teksten met een duidelijke herkenbare schrijfstijl, hoogwaardige beeldselectie of toepassing van eigen materiaal, werken met een buyer persona, marketingontwikkelingen op de voet volgen, je op laten leiden tot copywriter, weten wat er speelt in de wereld van content… Het helpt allemaal mee, want ‘even een tekstje schrijven’ is prima, maar dat blijft hangen op het huis-tuin-en-keuken-niveau. En daar red je het als bedrijf niet meer mee anno nu. Gelukkig maar. Je kunt bovenstaand voorbeeld vast voor jouw branche invullen...

 

Alsof je een boek schrijft

Het draait dus om de juiste combinatie van persoonlijke aandacht en inzet van slimme technologie. En dan gaat het erom dat je verder bouwt met elkaar. Het is bijna zoals het schrijven van een boek, je verfijnt steeds opnieuw, schaaft en schraapt, test wat uit hier en daar en scherpt nóg verder aan tot je de juiste toon te pakken hebt en je lezer (of je klant) als een blok voor je valt.

 

Van fiets tot fiscaal advies

En of je dan professionele apparatuur voor de horeca, ingewikkelde softwaresystemen, fietsen óf een complexe financiële dienst verkoopt maakt in basis niet uit. Pas als je tot in detail weet wat je klanten willen, waar ze aanwezig zijn, hoe ze aangesproken willen worden, welke uitdagingen ze hebben, welke emoties er spelen en waar ze warm voor lopen, pas dán kun je succesvol bouwen. Met aandacht, technologie én een duidelijk plan.

 

Prachtfantasgewéldig...

En soms gaat dat gepaard met hele mooie termen…salesfunnel, de klant centraal, korte lijnen, transparante communicatie, já-wij-doen-ook-duurzaam, suspects, het formuleren van je BHAG (jazeker, dat bestaat. En neen, je kunt het niet eten) en weet ik wat al niet meer. Vooral doen als je daar kracht uithaalt, zolang je maar stáát voor een goed verhaal en je opdrachtgever nét zolang van input voorziet tot hij zijn focus helder heeft en dus zijn doelen bereikt. En wat mij betreft praten we dan bij voorkeur in gewone-mensen-taal zodat we met elkaar tot in detail snappen waar we mee bezig zijn. Maar ja, ik ben ook maar gewoon een nuchtere Brabander die vanuit een hang naar eenvoud de zaken graag praktisch bejegent