3 tips: zo blijf je online zichtbaar in coronatijd

Stel je toch voor dat je een dijk van een contentplanning voor je blogs, whitepapers of referentverhalen hebt gemaakt. Je hebt er goed over nagedacht, budget vrijgemaakt en er zelfs al enkele geschreven. Nét als je wilt gaan delen op de sociale media en in je nieuwsbrief  steekt het coronavirus de kop op. Onderwerpen die eerst gepast leken, zijn nu irrelevant. En je verhaal waarin je vertelde over je product of dienst gaat écht niet goed vallen bij je doelgroep. Wat doe je dan?

Simpel. Je verhaal aanpassen. Nooit eerder zag ik zoveel mooie, eerlijke berichten voorbij komen op de sociale media. Zijn ze allemaal professioneel? En is het beeld dat er erbij geplaatst wordt van topkwaliteit? Nee, zeker niet. En dat is juist kwetsbaar en oprecht. Net als deze foto van mezelf toen ik als klein meisje al aan iedereen die het horen wilde, vertelde dat ik later schrijfster wilde worden.

Mensen zijn sociale dieren, en we willen van nature graag een inkijkje in de belevingswereld van anderen. Daar waar we ons normaal soms verschuilen achter het veilige zakelijke van het bedrijf zelf, laten we nu meer dan ooit onze kwetsbaarheid zien. Dat vraagt om creativiteit. En om lef.

3 tips: zo blijf je online zichtbaar in coronatijd

1. Laat jezelf zien

Ieder mens reageert op een andere manier op panieksituaties: de één vlucht, de ander bevriest en de volgende gaat over tot actie. Juist nu is communiceren belangrijker dan ooit. Want er komt een tijd na corona, en dan wil je zichtbaar zijn gebleven. Je wilt dat mensen je bedrijf niet vergeten zijn, omdat je stilgevallen bent in je communicatie naar buiten toe. En dan helpt het niet om de oorzaak buiten jezelf te zoeken. Kijk vooral naar wat je nog wél kunt doen.

Heb je geen budget meer vrij om te communiceren, doe het dan zelf. Of bespreek binnen het team wie de beste skills heeft om te schrijven, beeld te selecteren etc. Brainstorm met je team over onderwerpen die ook nu nog relevant zijn voor je doelgroep.

Schrijf over wat je bezighoudt, maak het persoonlijk, en vooral, ga op de stoel van je potentiële klant zitten: waar ligt hij 's nachts wakker van, welke zorgen heeft hij en hoe kun je hem met jouw aanbod praktisch vooruit helpen. Kun je dat niet op dit moment, omdat je aanbod niet past bij de huidige uitdaging van je doelgroep, zeg dat dan ook gewoon. Zichtbaar zijn gaat niet over verkopen, zichtbaar zijn gaat over in contact blijven met elkaar en bouwen aan de waarde van je relatie.

Ga sowieso in gesprek met je contentbureau. Als de relatie goed is denken ze binnen redelijke kaders écht wel met je mee in het houden van interviews, het schrijven van teksten en het selecteren van passend beeldmateriaal. Zoniet, dan weet je meteen welke actie je te ondernemen hebt als de zaken weer aantrekken later.

2. Vertel de waarheid

Dat klinkt logisch, maar is soms moeilijker dan je zou denken. Hoe vaak antwoord je niet dat het goed met je gaat, terwijl je van binnen pijn voelt, of onrust of onzekerheid. De neiging om het allemaal nét wat mooier voor te doen dan de waarheid is, zit diep in ons mensen ingebakken. En de ogenschijnlijk perfecte wereld die de sociale media ons voorspiegelen draagt daar niet positief aan bij.

Gaat het slecht met je bedrijf nu, deel dat dan. Vraag om hulp, en geef zo concreet mogelijk aan wat je nodig hebt. Je zult versteld staan van de wil die anderen hebben om je te helpen. Want niets is zo vervelend als die persoon waar het áltijd goed mee gaat, die het áltijd perfect voor elkaar heeft. Meestal zijn dat juist onzekere mensen die angstig zijn om hun ware emoties te tonen.

Wanneer je durft te gaan voor kwetsbaarheid dan gaan er deuren voor je open. Lost dat je omzetprobleem op? Nee, helaas niet. Maar het steunt je wel als je ook bij andere ondernemers of professionals in de keuken mag kijken. Het klinkt ouderwets, maar het is nog altijd waar: gedeelde smart is halve smart.

 

3. Koester je passie

Ik begrijp dat het lastig is, meer dan lastig zelfs. Maar ooit ben je gaan ondernemen, of heb je voor een functie binnen een bedrijf gekozen, omdat je er passie voor had. Als je motivatie intrinsiek is, dan kan niets of niemand, ook geen corona, deze vlam doven.

Toen ik, inmiddels ruim zes jaar geleden alweer, mijn baan opzegde om te gaan ondernemen, gaf dat onzekerheid. Ik zei immers vaarwel tegen een loopbaan van 18 jaar bij de Rabobank: een goede werkgever, met veel mogelijkheden. Maar ik moest en zou de stem van dat kleine meisje op de foto achterna, er was geen houden meer aan.

Natuurlijk had ik een solide plan geschreven en een berg passie in me waar je u tegen zegt. Maar dan nog altijd gold dat het dan nog wél even gebeuren moest allemaal. Want naast een mens vol passie, ben ik ook een mens dat houdt van nuchter nadenken.

Ik weet nog heel goed wat ik dacht toen ik met mijn doosje spullen, bloemen en andere cadeaus naar buiten liep, die grote draaideur door, dat statige bankgebouw uit. Het was de laatste keer na al die jaren. De wind waaide, ik ademde diep en ik kon maar één ding denken: vrijheid.

Mijn gevoel vertelde me dat dit goed was, hoe het ook zou lopen. En mijn verstand zei me dat ik altijd in staat zou zijn om mijn inkomen te waarborgen. Misschien niet in de onderneming zoals ik die voor ogen had, maar wel door gebruik te maken van mijn doorzettingsvermogen en gedrevenheid.

Mijn passie is mijn vrijheid, en daar kan niemand bij. Dat is van mij. Het is mijn kern. Wie ik ben. En als het niet gelukt was allemaal, was ik tijdelijk een baan in-wat-dan-ook gaan zoeken, om vervolgens weer op te starten. Tien keer vallen, betekent elf keer opstaan. Of twaalf als dat nodig is.

Ik hoop dat je, ook als het binnen je bedrijf anders loopt nu, de kracht blijft vinden om er wat van te maken. En dat je nog altijd die sprankel voelen kunt, van dat wat ooit je passie was. Koester die passie en houd het interne vuur brandend.

Als ik je ergens bij kan helpen, door te luisteren, ervaringen uit te wisselen, of door kennis te delen, bel, app of mail me dan.

Hartelijke groet,
Susan Moonen