April 2020 - ondernemen

Over blijven investeren en chef-van-alles-zijn

Wat doe jij eigenlijk de hele dag? Teksten schrijven? Nou, nee. Het is inderdaad een belangrijk onderdeel van ons werk, maar net als een schilder veel voorbereidend werk doet voor hij uiteindelijk zijn kwast in de verf kan dopen, is een goede copywriter al even bezig voor de eerste letter op papier staat. In het kort: ‘snel een tekstje’ schrijven heeft niet zoveel zin. Want, voor wie schrijf je dan? En wat wordt je kernboodschap? Wat wil je bereiken met je artikel, blog of whitepaper? Welke mensen kun je daar het beste voor interviewen en wie schakel je in voor een professionele foto bij het artikel? 

Tweedeling in bedrijven

Hoe je het ook aanpakt: ook nu is het belangrijk om te blijven communiceren vanuit je bedrijf. Ik merk dat er een soort tweedeling aan het ontstaan is binnen bedrijven: zij die juist extra investeren, omdat ze zichtbaar willen blijven en al proactief nadenken over het post-corona-tijdperk. En zij die, vaak noodgedwongen, heel begrijpelijk even de rem zetten op niet-noodzakelijke uitgaven. Wat dan noodzakelijke uitgaven zijn, daar kun je over discussiëren.

Zelf investeer ik juist volop in deze dagen: er is nog meer dan genoeg werkaanbod voor mijn bedrijf, maar dat wil ik ook graag zo houden. Ik realiseer me dat het anno nu een luxepositie is om daar überhaupt nog invloed op uit te kúnnen oefenen.

Kijken naar kansen, ook in deze moeilijke tijden, hoort er wat mij betreft nog altijd bij. Je ziet, ook vanuit ondernemers die direct zwaar getroffen worden in hun omzet, dat ze geweldig creatieve acties bedenken om toch nog aan de slag te blijven.

In mijn geval betekent het dat ik voor het eerst, samen met collega Frank Hermers, aan de slag ga met campagnes vanuit Google Ads. Rete-spannend vind ik het. En ook het investeren in het schrijven, vormgeven en laten drukken van een strakke brochure hoort daarbij. 

Chef-van-alles

Ben ik de hele dag bezig met het schrijven van teksten? Driewerf nee dus. Ondanks dat ik uiteraard al zoveel mogelijk zaken uitbesteed heb, ben ik nog altijd prominent lid van de afdeling sales, van de marketing, van de offertes, van de copywriting, van de nazorg, van de facturatie, van het debiteurenbeheer, van de coaching en het management en, vaak zelfs meerdere keren per dag, van de catering. En weet je? Ik geniet, voor zover dat mag en kan anno nu vanuit het hart van Brabant, nog altijd met vólle teugen van mijn werk.

Sabrina Sanders, alias topper: nogmaals dank voor je foto's in de afgelopen jaren.