Maart 2020 - copywriting

Hoger scoren in Google duur?

Google Ads, costs per click, gelikte campagnes: het lijkt soms wel alsof scoren online alleen nog lukt met een flink marketingbudget op zak. Natuurlijk helpt dat mee, want hoe meer je kunt investeren, hoe meer zichtbaarheid je kopen kunt. Maar veel geld uitgeven betekent niet per definitie dat er kwalitatieve content tevoorschijn komt. Sterker nog, van sommige bedrijven wéét ik dat er een behoorlijk budget aan online zichtbaarheid wordt besteed. Dat gaat soms zomaar om duizenden euro's. Per maand. Wat je ziet is dat er geautomatiseerde campagnes draaien die zó duidelijk geautomatiseerd zijn, dat ze het effect missen. Wat dat effect zou moeten zijn? Iets raken bij je prospects en klanten, zodat ze contact met je opnemen om samen te werken. 

Geen euro aan Google Ads
Bovenstaande afbeelding laat zien dat Moonen Media, na de betaalde advertenties, op plaats 3 staat in Google wanneer je 'ghostwriter managementboek' intikt. Liggen daar dure campagnes aan ten grondslag? Welnee. Ik heb sinds de oprichting in maart 2014 nog geen geld uitgegeven aan adverteren via Google. Sowieso niet aan adverteren trouwens. Waar ik wél tijd en geld aan uitgeef, is het structureel creëren en delen van relevante content die waarde toevoegt voor (potentiële) klanten en vooral niet 'verkoperig' is. Die content gaat verder dan 'even een leuk stukje schrijven'. Het zijn, naast inhoudelijke teksten, ook teksten met daarin de juiste zoektermen. In dit voorbeeld gaat dat om woorden waarop mensen, die een managementboek willen laten schrijven, zoeken via internet. Deze content wordt vervolgens gedeeld op LinkedIn en Instagram, want daar bevindt onze doelgroep zich. In de blogs die we schrijven besteden we ook veel aandacht aan de deeltekst voor social media (het stukje tekst waarmee je mensen triggert om door te lezen), de meta title (de tekst die boven in de browser verschijnt), de meta description (de samenvatting die je in Google ziet) en de alt tag (voor je vindbaarheid in Google, bij afbeeldingen). En hashtags, laten we vooral de hashtags niet vergeten. Daarover meer in een volgende nieuwsbrief. Het is namelijk een gratis en effectief middel om je product of dienst bij de juiste mensen onder de aandacht te brengen. Tot iedereen het gaat doen natuurlijk, dan verzinnen we weer wat nieuws met z'n allen.

Geen budget, wel schrijven? 
Wil je vooralsnog zelf aan de slag met het schrijven van goede content? Of wil je een mooi referentverhaal publiceren na een interview met die tevreden klant? Download dan de gratis whitepapers vol praktische tips waarmee je zelf een goede start kunt maken. Kom je er toch niet helemaal uit? Bel dan even met 06 520 711 71, stuur een e-mail naar info@moonenmedia.nl of vul het contactformulier in.   

Beter scoren
Beter scoren in Google blijft een soort black box: wat vandaag werkt, lijkt morgen alweer achterhaald. Maar één ding is in al die jaren hetzelfde gebleven: relevant zichtbaar zijn werkt. Succes! 

Hartelijke groet,
Susan Moonen