November 2019

Alsjeblieft, een kadootje: dit zie ik terug in de markt

Hartstikke moe word je ervan. Al die berichten online die vertellen dat je moet bloggen en vloggen. En dan is er ook nog Instagram, want zonder dat kanaal lijk je plots virtueel dakloos te zijn. Ik ben de laatste die het aan zou durven om mijn klanten te vertellen wat ze moeten doen. Wél deel ik graag mijn ervaringen, komend uit de keuken van bedrijven waar we op dit moment voor aan de slag zijn. Niet zelden zijn er al duizenden euro's aan Google Ads-campagnes uitgegeven, heeft een creatief bureau allerlei zaken voorgesteld en uitgevoerd, en blijft serieuze groei tóch achterwege. Moedeloos wordt men ervan. En dat kan ik me heel goed voorstellen. 

Dé oplossing
Trek ik even snel een blik nieuwe leads voor ze open? Of lever ik met enkele blogs een nieuwe lading klanten aan. Nee, gaat niet gebeuren. Wat ik, samen met een team, wél kan, is zorgen dat er een verhaallijn komt, een idee van wat je met je bedrijf eigenlijk precies vertellen wil. En dan vooral kijkend naar wat je klanten nodig hebben. Niet naar wat voor product of dienst je biedt. Dat wil men helemaal niet weten: mensen willen vooral dat je hun probleem oplost. Dat doe je door concrete en vooral praktische acties uit te voeren. Wanneer je eenmaal de lijn van structureel zichtbaar zijn bij je klanten hebt ingezet, dan gaat er echt wel iets gaat gebeuren. Ik heb het zelf ervaren. Eén van de redenen dat Moonen Media minder zichtbaar was online, heeft te maken met het flinke werkaanbod dat voortkwam uit mijn dagelijkse posts op LinkedIn en Instagram. En dan moet je keuzes maken: ik wil immers wél schaalbaar zijn, maar niet explosief groeien met mijn bedrijf. 

Lange adem
Hoe je het ook wendt of keert, je hebt een duidelijk en vooral eigen verhaal nodig om concreet opdrachten binnen te krijgen. Uiteraard zijn er altijd de toevalstreffers en de gelukjes van klanten die je via-via mag helpen, maar daar kun je geen bedrijf op bouwen. Wanneer je praat over een gestructureerde aanpak, waarbij je vanuit een doordacht plan de markt benadert, dan komt die verkoop vanzelf. En nee, dat totale pakket kún je niet helemaal uitbesteden. Al proberen bedrijven dat soms wel en zijn er altijd weer bureaus die hier dankbaar op inspringen: dan gaan ze plots de complete social media-kanalen voor een bedrijf bijhouden. Ik heb nog weinig succes op dit vlak gezien eerlijk gezegd. Je moet immers het DNA van het bedrijf kennen, voelen en beleven. En dat kan nu eenmaal niet in een paar uurtjes per week...

De kern 
Deze nieuwsbrief wil je niets verkopen, maar vooral iets cadeau geven: het inzicht dat authenticiteit het altijd wint van commercieel gebral. En dat kost tijd, geld en energie. Maar, het levert je ook wat op: nieuwe klanten of een verdieping van de relatie met je bestaande klanten. En dat laatste is vooral waar ik graag aan werk. 

Mensen, houd vol, blijf communiceren, laat je niet verleiden tot allerlei niet-nuchtere toestanden en besteed je budget aan datgene wat werkt: goede whitepapers, slimme campagnes, een strakke website of een gerichte mailing in print: alles kan, zolang je maar heel goed nadenkt over wat je klant wil, waar je hem kunt bereiken en welk probleem je voor hem oplost. Als je dat doet met een vlog dan is dat super, maar blijf wel bij jezelf, want stuntelende YouTubers die gladjes vragen om 'dat duimpje omhoog' hebben we al genoeg in mijn beleving.