Zo kies je de juiste tekstschrijver

Meer tekstschrijvers dan vliegen. Zo lijkt het althans. Hoe kies je nu de beste? Komt-ie. Een goede tekstschrijver heeft...

 

1. Kennis van copywriting
'Dus jij bent copywriter... hmm, is dat niet iets met copyrights?' Nope. Een copywriter duikt volledig in de wereld van degene die de tekst gaat lezen. Dat kan een student zijn. Een zakenman. Of een topsporter. Een goede copywriter weet precies wat er omgaat in het hoofd én hart van degene voor wie hij schrijft. Wat raakt die specifieke lezer? Welke emoties spelen er? Hij onderzoekt, vraagt door en luistert, nog vóórdat er een letter op papier staat. Waarom? Je kunt onmogelijk een goede tekst schrijven als je niet eerst onderzoekt waar je doelgroep gevoelig voor is.

 

Het voorbeeld
Oké, concreet: een tekst voor een schoonmaakmiddel vraagt om een andere aanpak dan een tekst voor een nieuwe BMW. Bij het schoonmaakmiddel appelleer je aan het gevoel van 'een goede ouder willen zijn voor je peuter, omdat  je huis brandschoon is'. Bij een BMW speelt 'ik ben een succesvol zakenman, en dat mag iedereen zien' mee. Dát gegeven voel je als copywriter haarfijn aan.

 

Zet je klant in beweging
En dan wordt een ogenschijnlijk stukje eenvoudige tekst, plots een sterk staaltje psychologie. Geen woord is toevallig. Geen komma zonder reden. Omzet halen? Informeren? Jij wilt met je tekst aanzetten tot een vooraf bepaalde actie. En dat lukt alleen als je copywriter precies weet waar hij mee bezig is.


2. Een robuust en degelijk portfolio
Bekijk de website van de tekstschrijver. Welke (betekenisvolle) klanten heeft het portfolio? Wordt het regelmatig bijgewerkt? In hoeverre heet de kandidaat die je op het oog hebt al eerder voor jouw specifieke branche geschreven?


3. Géén uurtarief van drie-keer-niks
Je betaalt voor kwaliteit. Het is even simpel als onaangenaam. Een goede tekstschrijver verdient zichzelf terug. Hoe? Denk aan die ene opdracht die je wél binnenhaalt, omdat je website een perfecte eerste indruk gaf. Of de call-to-action die je tekstschrijver verwerkte in zijn woorden. Resultaat? Klant onderneemt actie. Vertrouw jij je hart, huis of auto toe aan een chirurg, metselaar of monteur die ver beneden het gangbare tarief werkt?
Precies.

4. Kennis van SEO
Iedereen weel wel iets van SEO. Inderdaad iets. SEO-wattes? Zo'n geval van de klok en de klepel. Dát idee. Kies voor een tekstschrijver met échte kennis van SEO. Vraag bijvoorbeeld wat je tekstschrijver concreet gaat doen om jouw bedrijf hoger in de zoekresultaten in Google te krijgen. 

5. Vaste opdrachtgevers
Goede tekstschrijvers beschikken over een aantal vaste opdrachtgevers. Waarom? Blijkbaar zijn zij door het leveren van constante kwaliteit in staat om bedrijven aan zich te binden. Nog wat meer zekerheid? Plan een vrijblijvend kennismakingsgesprek in om te kijken of de klik er is.