Groeitip 2: copywriting

Het lijkt een magisch woord in marketingland: de contentkalender. Je zet er gedetailleerd in welke informatie je met je doelgroep deelt en via welk kanaal je dat gaat doen. Wanneer je dit goed aanpakt, ontstaat er een continue berichtgeving van waardevolle (niet-verkoperige) informatie naar je doelgroep toe. Er schuilt alleen een gevaar in het gebruiken van een contentkalender…

Niet zo handig
Dat werd me van de week opnieuw duidelijk toen ik een nieuwsbrief van een Nederlands dierenpark in mijn inbox kreeg. Het waren net de dagen waarin, vanwege het corona-virus, grootschalig werd aangekondigd wat er allemaal gesloten ging worden vanwege besmettingsgevaar. Waarschijnlijk, althans dat hoop ik voor ze, werkte dit park met een contentkalender die gekoppeld was aan software die automatisch berichten deelt op de sociale media. Anders kan ik me niet voorstellen dat ze in deze tijd vol corona-sluitingen, zo optimistisch schrijven over de grootse opening van het park, met korting op de kaartjes en veel loslopende dieren.

Moraal van het verhaal
Vooraf je content plannen is slim, het automatiseren ook, want dat bespaart je tijd. Maar blijf áltijd nadenken en je onderbuikgevoel volgen wanneer je berichten deelt online. Speel in op de media, houd het sober wanneer nodig, uitbundig wanneer dat past of sla een brug tussen het probleem dat je voor je klanten oplost en de wereld waarin we op die dag leven. Dan maak je verbinding. Omdat je verhaal écht is. En omdat je laat zien dat je je inleeft in de ander.

Hartelijke groet, Susan Moonen

PS Uiteraard heb ik mijn feedback met het betreffende park gedeeld. Er kwam een positieve reactie op terug.

Lees de volgende groeitip.