Met deze 3 tips komt je nieuwe website wél snel af

De website van je bedrijf is al maanden onder bewerking, je wílt wel dat deze online komt, maar krijgt het niet vlot getrokken. Dan weer is het de grafisch vormgever die lang op zich laat wachten, de technische realisatie van de website schiet ook niet op en de teksten kunnen pas geschreven worden als je website qua ontwerp helemaal af is…

Ik zie het vaak gebeuren in praktijk en weet dat dit bergen energie én een flinke smak geld voor jou als opdrachtgever kost. Daarom heb ik de volgende 3 tips voor je.

1. Wijs duidelijk rollen toe
In deze tijd waarin er veel op afstand, met verschillende partijen op een flexibele manier wordt samengewerkt, is het essentieel om extra duidelijkheid te creëren rondom wie, waar, wanneer voor verantwoordelijk is. Dit houdt de zaken helder en voorkomt onnodige vertraging en irritaties als ‘ja, maar ik had niet de juiste info en ik wacht nog op die en die…’

In praktijk fungeren we vanuit Moonen Media vaak als projectleider: ik houd van plannen en organiseren en werk vaak met creatievelingen samen die hun focus wat meer op andere, ook belangrijke vlakken hebben liggen. Concreet betekent het dat ik je tijd en frustratie uit handen neem door de voortgang te bewaken en mensen waar nodig aan te sturen om conform afspraak te leveren. We werken op een positieve praktische manier met elkaar samen en ik informeer jou als opdrachtgever op de relevante punten zodat je weet hoe het loopt. Dit betekent dat jij focus kunt houden op je eigen werk, omdat je niet als een onafgesproken projectleider partijen aan moet jagen om hun werk op te leveren. 

2. Kies de juiste volgorde (en bespaar geld)
Door, vanuit een pragmatische inslag, de voortgang te bewaken, stappen in de juiste volgorde te zetten en duidelijke opleverdatums af te spreken, wordt het ontwerpen, technisch realiseren en vullen van een website een project dat wél behapbaar is. Bovendien ontstaat er een positieve flow omdat iedereen vanuit zijn of haar eigen kracht bezig is. Zelf ben ik, los van het bewaken van de voortgang, als laatste aan de beurt, namelijk voor het schrijven van de uiteindelijke teksten.

Wanneer je dit proces niet goed inregelt dan krijg je situaties waarin de tekstschrijver al aan het schrijven is, terwijl het ontwerp van de website nog niet definitief is goedgekeurd. Het gevolg laat zich raden: er worden onnodig uren verbrandt omdat er continu aanpassingen nodig zijn. Eén keer raden wie er uiteindelijk de facturen krijgt toegestuurd…

3. Laat content vóór je creëren
Een andere uitdaging voor opdrachtgevers blijkt het vullen van de website met relevante content, want waar haal je in vredesnaam zoveel informatie vandaan? Informatie die past bij je doelgroep, omschrijft wat jullie doen en dan liefst ook nog op een andere, betere manier dan je concurrent. En dat ook nog 'even' naast je gewone werk dat al tig andere klussen met zich meebrengt.  

Kies daarom voor een tekstschrijver die communicatief vaardig is en ook als journalist fungeert, zodat hij of zij jouw tevreden klanten, die nieuwe collega of die inspirerende leidinggevende kan interviewen. Taalgoeroe Loesje zegt: als je loslaat heb je twee handen vrij. En zo is het maar net.

Koffie doen?
Even verder praten over jullie website die maar blijft hangen? Neem contact met ons op via 06 520 711 71 of stuur een bericht naar info@moonenmedia.nl. Uiteraard ben je ook van harte welkom voor een kennismaking bij ons op kantoor.

Hartelijke groet,
Susan Moonen