Slim ondernemen? Ga toch curlen... 

Met 4 miljoen kijkers is De Luizenmoeder weer het gesprek van de dag. En dat vinden wij niet ráár, alleen maar bijzonder. Net als de term curlingouder: ouders die álle obstakels voor hun opgroeiende kroost uit de weg willen ruimen.  Wat ik, naast de über-curling-moeders op het schoolplein, vooral voorbij zie komen zijn curling-ondernemers: bedrijven die met hart en ziel zovéél mogelijk obstakels voor hun klanten wegbezemen, zodat die zich op hun beurt weer kunnen richten op hun core business. 

 

Samen aan de tekentafel
De samenwerkingsverschillen ten opzichte van zo'n jaar of vijf geleden zijn best groot: waar de opdrachtgever voorheen met regelmaat een wat passievere rol had in het proces, zie ik nu dat organisaties soms letterlijk met hun klanten aan de tekentafel zitten om producten en diensten te ontwikkelen die perféct passen bij de klantvraag. Een soort curling 2.0 zou je kunnen zeggen. 

 

Participizza-momenten
Ik vind het een mooie ontwikkeling die helemaal past in deze tijden van scrum, lean en agile. Luisteren naar je klant, maar dan écht, durven vragen wat er nodig is om de samenwerking tot een succes te maken, je afspraken nakomen en vanzelfsprekend continu kwaliteit leveren: ik geloof dat bedrijven die dit in de smiezen hebben de weg naar duurzaam succes gevonden hebben. Als een aaneenschakeling van participizza-momenten tussen klant en bedrijf, maar dan professioneel. 

 

3 tips voor betere curling-kwaliteiten
Maar curlen, dus de obstakels voor je klant wegvegen, blijkt nog niet altijd even gemakkelijk. Met onderstaande tips word je nog geen curlkampioen, maar ben je wél alvast  een eind op weg. Al is het maar omdat je je weer eens bewust wordt van je houding tijdens je klantgesprek.

 

1. Kijk door de ogen van je klant
Besef dat jouw product of dienst vaak helemaal nieuw is voor de klant. Start het gesprek vanuit die visie en vermijd, voor de klant, onbekende vaktermen en afkortingen. In een vorig leven werkte ik in het financieel advies: er werd nogal eens over DK en PL gesproken... Als de klant dan héél vragend ging kijken werd uitgelegd dat het over Persoonlijke Leningen en Doorlopende Kredieten ging...

 

Sttt... en luister
Laat de klant zoveel mogelijk aan het woord, zodat je exact weet wat hij van je nodig heeft. Dat klinkt logisch, maar in praktijk blijken stiltes maar al te snel opgevuld te worden. Tip: wanneer je die ongemakkelijke stilte wilt doorbreken, tel dan eerst nog even tot 10. Wedden dat je klant alweer aan het woord is en waardevolle info met je deelt? En dat wil je, want hoe beter jouw klant kan uitleggen wat hij nodig heeft, hoe beter de door jouw geboden oplossing straks aansluit. 

 

2. Denk niet dat de klant zélf de oplossing weet
Maar al te vaak, en zeker in de wereld van ict, denken klanten zelf de oplossing voor hun probleem bedacht te hebben. In praktijk blijkt vervolgens dat er door degene die het klantprobleem op gaat lossen, niet altijd goed genoeg doorgevraagd wordt. Het gevolg? Na afronding van een project is de klant niet tevreden over het eindresultaat. Stel daarom vooraf samen vast op basis van welke succesfactoren je met elkaar meet of aan de doelstelling voldaan is. Het mes snijdt aan twee kanten: omdat het bedrijf 'gedwongen' wordt om na te denken over de probleemstelling, wordt de geformuleerde oplossing duidelijker. En daarmee het project succesvol. 

 

3. Vraag wat jouw klant nodig heeft voor een goede samenwerking
Aannames doen is gevaarlijk. En toch gebeurt het nog met regelmaat. Denken voor de klanten, zaken voor elkaar invullen.... Het staat aan de basis van ellende. Vráág het de volgende keer eens: Beste klant, wat heb je van mij nodig om onze samenwerking tot een succes te maken? Wédden dat je verrast wordt door een antwoord dat je zelf niet had kunnen bedenken...

Veel succes én bergen werkplezier. Curl ze! 

 

Copyright foto: @AVROTROS