Januari 2019 - copywriting

Jouw persbericht: 5 tips om wél geplaatst te worden

Met tientallen tegelijk komen ze binnen: persberichten op de verschillende redacties van kranten en bladen. En jij wilt maar één ding. Publicatie van jouw persbericht, zodat mensen enthousiast worden over jouw product of dienst. Hoe je dat voor elkaar krijgt lees je in 5 heldere tips.

 

1. Schrijf vooral geen 'persbericht'
Oké, je bent zover. Het e-mailbericht aan de redactie staat gereed voor verzenden. Spannend! Zo, nog even het woord 'persbericht' in het onderwerp typen en...klaar. Niet dus. Dát doet namelijk ie-der-een, met als gevolg dat je opgaat in de massa. Wees creatief en bedenk een pakkende onderwerpregel. Het vergroot je kans op aandacht enorm.

 

2. Denk aan 5xW+H
Regel één journalistiek: geef in je tekst in elk geval antwoord op de vragen Wie? Wat? Waar? Wanneer? Waarom? en Hoe? En dan bij voorkeur in de eerste regels van het bericht. Check, voordat je verzendt, altijd of je aan deze voorwaarde hebt voldaan.



3. Vergeet commercie
Het gros van kranten en magazines is wars van commercie. Dus als je (nog) denkt dat je verdekt opgestelde commerciële uitingen kunt verpakken in je persbericht, dan heb je het mis. Journalistiek, zeker in de landelijke bladen, leent zich niet voor verkoop. Zorg dus dat je een heus nieuwsitem te melden hebt. Toch verkopen? Kranten zijn altijd blij met nieuwe adverteerders ;  )

 

4. Blijf bij de waarheid
Kies de beste woorden, schrijf op het scherpst van de snede en poets je verhaal tot het blinkt. Maar houd het wel bij de waarheid. Blijf authentiek en spiegel je bedrijf, product of dienst niet mooier voor dan het is. Je valt onherroepelijk door de mand: een directe deuk in je imago (én je persbericht) is het gevolg.

 

5. Houd je lezer bij de les
Mensen vervelen zich snel. Eindredacteuren dus ook. Lever korte, heldere zinnen en ben concreet. Van vage verhalen en uitgebreide beschrijvingen is nog nooit iemand beter geworden. Werk met tussenkoppen. Zag je ze al in deze tekst? De gemiddelde lezer snelt eerst koppen en start dan met lezen óf kiest voor het artikel van je concurrent.

 

Lastig, saai of vervelend? 
En kom je er niet uit? Huur dan een professional in en besteed je kostbare energie aan jouw core business. Want élke slimme ondernemer weet dat focus op de kern aan de basis van succes staat... 

Overleggen wat we voor jouw bedrijfsgroei kunnen doen? We kijken uit naar je bericht op info@moonenmedia.nl of belletje naar 06 5207 1171. 

Hartelijke groet, 
Susan Moonen