Over meisjes in zomerjurken...

Het raakte me meteen: het grote schilderij waarop een jong kind zorgeloos over het strand huppelde. De meeuwen gaven precies de juiste energie aan het doek waarvan ik meteen wist: dit wil ik in mijn kantoor hebben. De kleuren, de bewegingen, de vrijheid van de zee, maar vooral de onschuld van het meisje in haar zomerjurkje drongen alle vezels van mijn ziel binnen.

 

Iets te commercieel

De eigenaresse van de galerie bekeek me, beluisterde mijn enthousiaste betoog en merkte op dat ze me een creatief mens vond. Ze deed werkelijk ontzettend haar best om het schilderij aan me te verkopen. Iets té veel naar mijn zin, dus ik besloot, afgrijselijk verstandig, om er nog even rustig over na te denken en beende in rap tempo de kunsthandel uit. Tot ik in de auto zat, nog een andere winkel had bezocht en vervolgens linea recta terugreed naar de galerie. Ik wist het immers al lang: ik zou niet slapen tot dit doek aan mijn muur hing. Ondanks  een iets te commerciële galeriehoudster... 

 

Het verhaal achter het schilderij

Eenmaal in de winkel zag ik het schilderij pontificaal in het midden van de zaak staan. De eigenaresse keek naar mij, naar het doek en schraapte vervolgens haar keel. 'Toen je wegging heb ik het doek zo neergezet dat ik er nog eens goed naar kon kijken.' Er was weinig meer over van de verkoopachtige toon waarmee ze me eerder te woord had gestaan. 'Ik was zo geraakt door jouw woorden Susan. Op die manier had ik dit doek nog helemaal niet bekeken. Maar nu kijk ik anders: het herinnert me aan het kind dat ik heb verloren.' Er viel een veelzeggende stilte. Zwijgend keken we naar de zee, de meeuwen en het meisje terwijl het kippenvel op mijn armen stond.

 

De moraal...

Een half uur later reed ik richting kantoor. Een schilderij én een levensles rijker. Moraal van het verhaal: iedereen draagt ervaringen met zich mee. Als we met elkaar kwetsbaar durven zijn worden muren afgebroken. Dat geldt ook voor de manier waarop je met je klanten omgaat. Openheid, respect en lef om constructief het gesprek met elkaar aan te gaan zijn dé basiswaarden voor succes. Succes in omzet. Succes in langdurige samenwerkingen én succes in werkplezier. En van dat laatste is, voor zover ik weet, werkelijk nog nóóit iemand een haar slechter geworden.